Imperial Glory
Autor: GEF
Publikované: 25. mája 2005
Verzia hry: česká review 1.0
DOWNLOAD www.ulozto.sk/xid9t6/imperial-glory-cz-
exewww.edownload.cz/sw/imperial-glory/
Preč sú časy, kedy si vývojári vystačili s realtimovým režimom pre celú veľkú stratégiu. Ak dnes chce niekto rozmaznané hráčstvo zaujať na dlhšiu dobu aj v singleplayeri, musí buď siahnuť k epickej kampani značne okorenené RPG prvkami, alebo vliezť do kapusty tahovkám. Podobne ako séria , Total War sa aj Imperial Glory snaží skĺbiť obchod a politiku na obsiahle 2D mape s efektnými 3D bitkami v reálnom čase.
• Kupčenie, budovanie a veľa grafov
Mohlo by sa zdať, že Imperial Glory je jedna veľká mapa rozdelená na niekoľko desiatok území, kde sa vyrábajú suroviny, generuje zlato či populácie a predovšetkým bojujú. Vcelku to tak je, ale ona jedna veľká mapa je len jedným z mnohých pohľadov na Európu prelome 18. a 19. storočia.
Potrebujete vedieť, ako je na tom niektoré z piatich hrateľných impérií (Anglicko, Rusko, Francúzsko, Rakúsko, Prusko) alebo niekto z približne desiatky ďalších národov sa vzťahy s ostatnými? Stačí kliknúť, a hneď odhalí farbu svojich duší. Neviete, či treba v pomere k surovinám neprodukujete zbytočne veľa zlata? Stačí kliknúť, a na všetkých územíčkách naskáču všetko vypovedajúci grafikov. Takto by sme mohli pokračovať cez obchodné trasy, výskum alebo vojenský potenciál a vymenovali by sme niečo okolo pätnástich pohľadov. Nie, že by to v tejto hre bolo nejako nadbytočné.
Ťahová časť totiž ponúka nepredpokladané možnosti, ako aj bez mávania mečom prirobiť svojim susedom kopu starostí. Okrem obvyklého stavanie budov na vlastnom dŕžavách tu môžete budovacích orgie prevádzkovať aj na území cudzím. A hoci to môže vyzerať na nezaujímavou charitu, rozhodne sa vám vaša investícia vyplatí. Obchodné pobočky vám prinesú peniaze, kultúrne centrá a novinové redakcie zase potrebnú propagandu. Anexia médiami zmanipulovaného národa je potom už len otázkou času.
• Veda, základ pašovanie
Ale nielen budovaním žije ťahový stratég. Možno tu vykonávať medzinárodný obchod (aj keď absolútne nevyhovujúce ovládanie, kedy ponuky prihadzuje po desiatkach, aby ste sa dostali na štvormiestnu sumu, môže nadchnúť snáď len numerické masochista), najímať obchodné lode, uzatvárať politické dohody a predovšetkým skúmať.
Vynájsť sa toho dá veľa a rozhodne sa nemusí jednať len o najčistejšie pohnútky. Trebárs také pašovania. Nepriateľ s obľubou blokuje vaše obchodné trasy, ale stačí civilizáciu vylepšiť o čierny trh a pirátstva, a jeho snahy prídu navnivoč. Cesty podsvetia len tak niekto nevyčmuchá.
Nezanedbávať výskum a obchodné trasy sa tu vypláca ešte z jedného dôvodu - kvôli plnenie misií. Ak sa vám podarí dosiahnuť určitých podmienok, môžete si vybrať sladkú odmenu. Napríklad Rusákům splatiť tie ich nepríjemné fregaty u vašich obchodných prístavov a nechať im zablokovať všetky pozemné obchodné trasy. Alebo taká kartografie - odkrytie celej mapy za tú trochu námahy s otvorením námorných ciest s Afrikou a Blízkym východom rozhodne stojí.
Ale trochu odbieham od bojovanie. To sa v ťahovej časti nijako nelíši od zabehnutého štandardu - najprv musíte najať veliteľa ak nemu pár necivilů ochotných staviť na vaše taktické schopnosti vlastnú hlavu. Potom už stačí len opustiť prehľadnosť 2D mapy a vrhnúť sa do víru troch dimenzií bojového režimu.
• Hor sa do bitky
Tak nám zabili Husár. Jedného. A k tomu ešte Odreli lak na dvoch kaňonom. Ich pôvodne třísethlavé vojsko zanechalo počítanie hláv vo chvíli, keď zistilo, že bude lepšie vziať na ramená miesto objektu ich matematických hrátok radšej nohy. Inu opúšťaní bojisko im šlo rozhodne lepšie ako zaujímanie pozícií. A toto vraj bol Napoleon. No, mohol byť, my sme práve bojovali u Waterloo. Ale toho francúzskeho skrčka sme stretli už vo Švajčiarsku ...
Tam sa tiež vyznamenal. Štrádoval si to s tromi zástavami pechoty pekne vyrovnané do línií proti mojej hŕstke opevnených strelcov a úplne prehliadol, že mu moji pětihvězdičkoví Husár práve odrezávajú delostrelcov od tých jeho nablýskaných húfnic. Pekne až u ramien. Dobre urobil, keď si vzal červenú košeľu, aby v prípade zranenia jeho vojaci nevideli krv a zbytočne nestratili odvahu.
A v Champagne taky trafil do čierneho. Ako zbadal moje kanóny, okamžite sa na mňa vrhol v húfne chumlu všetkých svojich siedmich práporov a začal testovať priľnavosť obsahu močiaru,
ktorý sa rozprestieral medzi našimi vojskami. Aby sa u tých zápasov v bahne jeho chlapi nenudili, poslali sme im na hranie pár řádsky zahriatych delových gúľ. Polovica ich to nerozdýchala, a druhá si vysvetlila zmysel svojej prítomnosti na bojisku ako účasť v orientačnom behu v plnej poľnej. Kto dobehne ďalej od nepriateľa, vyhral. Budiž Napoleonovi pripočítané k dobru, že tentoraz si vzal hnedé nohavice.
• Formácia, barabizne a hlupáci
Bojisko tu poskytujú aj iné záludnosti ako spomínané mokrade. Trebárs také rieky - bez problémov je prekoná jazda, dokonca ani pechote pri troche šikovnosti nenatečie voda do muškiet. Ale pre delá sú neprekonateľnou prekážkou. Ostatne nič svetoborné, rovnako ako takticky výhodné kopca. Dokonca ani formácie nedávajú nič nové, taktikovo srdce zaplesá až u možnosti obsadenie objektov. Opevniť sa tu dá takmer vo všetkom, budovami počnúc, cez živé ploty až po skaly. Tahle bohumilé činnosti nielenže zvyšuje obranné číslo, ale aj dostrel. Len umelá inteligencia o tom asi nevie. S obľubou sa necháva zlákať do absurdných pozícií a slepo pochoduje strelcom zašitým v bezpečí prírodných i civilizačných úkrytov priamo pred ústie pušiek.
Ak si hovoríte, že režim viacerých hráčov vás tej nepríjemné demencie zbaví, máte pravdu. Lenže síce prídete o hlúpo čitateľného protivníka, ale ako bonus zase dostanete kopu nádherných lagov. Hra pravdepodobne prítomnosť inteligencie na oboch stranách (vlastne ju možno zaťažiť až štyrmi inteligentnými stranami) nedokáže rozdýchať, a tak počíta, počíta a nezobrazuje.
Ani v ťahovej časti sa počítač rozhodne nespráva tak, aby robil česť svojmu menu. Leda, že by jeho "vypočítavosť" spočívala v tom, ako vás nechať čo najjednoduchšie vyhrať. Charitatívne vám ponúkne vykúpenie konca vojny, aby ju v přespříštím ťahu opäť vyhlásil a mohol svoje veľkorysé gesto zase zopakovať. Veľkodušne posiela ťah za ťahom svoje šalupy do pobrežných vôd křižovaných stádom vašich elitných fregát a zrejme dúfa, že vám tie jeho Kocábka nebudú stáť za pozornosť. Škaredo sa pletie. A pletie sa stále. Trebárs v tom, že budete mať s jeho inteligenčný nedostatočnosťou nejaké zľutovanie.
• Pekne s tebou na ťažkú úroveň, Gašpar
Treba podotknúť, že tá tam bola na vysokú obtiažnosť jeho obľuba v uzatváraní mieru. Dokonca mi kvôli tomu aj prestal vyhlasovať vojnu. Ale aj inak sa umelá inteligencia začala konečne správať ako inteligencia, nie ako demencia. Zrazu máte pred sebou protivníka schopného požičať si od spojencov vojsko alebo si vymôcť právo priechodu cez neutrálne územie, aby sa dostal na pozíciu včas. Čo viac, s obľubou mierovo anektuje krajiny vo chvíli, kedy ste do nich vy sami investovali hriešne peniaze a vaše vlastné anexia je na spadnutie.
Aj na bojisku sa začal prejavovať ako veliteľ s taktikou aspoň ľahko odlišnú od exhibície metód totálnej sebadeštrukcie. Bitky označované ako ťažké (a pri automatickom vyhodnotení neomylne končiace tvrdou porážkou) sa síce stále dajú vyhrať, ale tentoraz to už naozaj žiadna prechádzka ružovým sadom nie je. Počítač nespúšťa svoje delostrelcov z očí, pešiakmi formuje do obranných štvorcov, a nastavuje tak vašim kopytníkům nepríjemne pichľavú tvár. Skrátka len na ťažkú úroveň sa táto hra stáva poriadnu stratégií.
• Eidos na pranier
No prechodom na ťažkú úroveň sa zbavíte len časti programových zákerností. Hra sa v komunikácii s Radeon chová ako ostrieľaná pavlačová kliknite. Hádajú sa spolu o všetkom, kedykoľvek a navyše s nezmerným elánom. Ak im k tomu ešte navyše naivne poskytnete najnovšie ovládače (Catalyst 5.4 a 5.5), budú pravidelne s každým pokusom o načítanie akékoľvek bojové miesta sa škodoradostnú pohotovosťou posielať váš systém na výlet do ríše bezvedomia.
Avšak staršie ovládače berie hra len ako príležitosť exhibovat svoju nestabilitu počas bitiek. I keď popravde sa jej občas nebolo čo diviť. Kombinácia úplne mimózních hlášok, ktoré vychádzajú iba z počtu vojakov na bojisku a vôbec nezohľadňujú aktuálny stav priebehu šou, s unikátnym českým dabingom v podaní upištěného ochotníkov, je doslova smrteľná. Ani sa nedivím, že sa hra tak často rozkazovala do "núdzového chodu" (s absenciou zvuku i obrazu a ignoranciou akýchkoľvek príkazov) potom, čo si musela vypočuť, že moji muži vyhrávajú bitku, keď ešte ani nestačili napochodovat na určené pozície
To, že sa Eidos tak dlho topil vo finančných ťažkostiach, až nakoniec pred niekoľkými dňami definitívne utopil v láskavej náručí SCi, zostane nezmazateľne, písmom trestuhodného zhone, zapísané v dušiach všetkých stratégov. Hra potrebovala dlhší server BETA verzie ako prasiatok škrabanie, však firemné pokladňa očividne bez príjmov z predaja už dlho prežívať nemohla. No, keď odísť, tak s pompou.
• Nuda v mori
Námorné bitky bohužiaľ odniesli eidosovský náhlenie asi najviac. Chýba tu takmer všetko, čo by ich mohlo robiť nielen dlhodobo zábavnými, ale pri väčšom počte lodí aj ovládateľnými. Zostáva len grafická podívaná a obligátny výber z troch typov munície či možnosť nepriateľa zahákovat a rozdať si to s ním pekne z šabľou do očí. Hoci sa totiž na mape povaľuje niečo okolo dvadsať morských lokácií, sú všetky rovnaké, ako by autori nikdy nepočuli o plytčinách, útesoch a ostrovoch; o rozbúrenom mori alebo prístavných delách ani nehovoriac.
Pravá ovládacie šikana nastáva vo chvíli, keď sa rozhodnete bojovať proti živému nepriateľovi, a neprozreteľne sa tak zrieknete možnosti pauzy. Lodiam sú čísla priradené počítačom a nemožno to zmeniť, nemožno dokonca ani vytvárať skupiny či nechať niektoré lode bojovať automaticky. Čo je však najhoršie, chýba prehľadné zobrazenie rozmiestnenie nepriateľských plavidiel. Ak teda nedisponujete minimálne tromi pármi očí, ktorých výstupy koordinuje veľmi citlivý gyroskop, môžete v pokoji na nejaké účinné manévrovanie vo veľkých bitkách zabudnúť.
• Tak čo konkurencia
Hoci sa Imperial Glory topí v technických chybách, ešte stále jej zostáva toľko síl, aby na takmer tri týždne vykoľajený recenzentův život z bežných rituálov (vrátane takých maličkostí, ako aspoň jedno jedlo denne alebo minimálne štvorhodinový spánok). Môže za to jednoducho to, čo sa Total War nepodarilo: skĺbiť realtimovej bitky s ťahovou časťou tak, aby obe zložky postupom času strácali na svojej zábavnosti.
Zoberme si takú voľbu politického režimu. Ak si nechcete nechať ujsť naháňanie vlastných potomkov do sobášov z rozumu a liečenie svojich zdecimovaných armád vo vojenských lazaretoch, zabudnite na demokraciu. Ak však dávate prednosť hospodárskemu rozvoju pred zbrojením, bude lepšie ponechať svojim občanom aspoň nejakú slobodu, a potom je odrieť na daniach.
Ľahko nekonvenčne som v konzervatívnej Anglicku spáchala revolúciu a nastolila republiku. Aby som si to vynahradila, v budúcej kampani za Francúzsku som zase kolísku ľudových vlád ponechala v rukách monarchu. Ktorá z tých dvoch krajín mala z môjho poňatie písania dejín väčšiu radosť, netuším. Čo je však dôležité, vďaka odlišnostiam v dostupných objavoch aj možnostiach politických rozhodnutí je Imperial Glory stále rovnako zábavná aj po druhom, treťom dohraní kampane. To sa o inak výborné konkurenčnej sérii Total War, fanúšikovia prepáčia, rozhodne tvrdiť nedá.
• (Re) kapitulácia
Cez všetky zjednodušenia, kedy v hre chýba morálka, vojaci majú nevyčerpateľné zásoby munície a ani sa tu nemení počasie, si trúfam tvrdiť, že aj tunajšie bitky sú väčším lákadlom než napríklad v Rome. Dôvodom je, že sa negenerujú náhodne, ale všetkých približne tridsať lokácií bolo ručne navrhnuté. Autori si tak okrem rôznych kombinácií nerovností terénu s budovami alebo časťami opevnenia mohli dovoliť aj také libůstka ako farmy obklopené ťažko priepustné močarinou či bojisko na zamrznutom rybníku, ktorý možno niekoľkých zásahy s delá premeniť v nepríjemne tekutú prekážku pre vlezlé, no neplovací nepriateľov. Na rozdiel od Total War, kde je piata bitka prakticky rovnaká ako desiata, vás tu bojovanie neprestane baviť snáď nikdy.